Selasa, 18 September 2012

CONTENGAN JALANAN - HLOVATE

Terbitan : Jemari Seni
Harga : RM 21.00/553 mukasurat

I - FEND
Fend, pelajar jurusan fotografi merangkap freelance photographer hidup dengan caranya sendiri. Tidak perlu merancang kerana jika sudah tersurat, pasti akan berlaku juga. Berfikiran jauh bagi Fend akan buat kadang-kadang manusia ini berangan sahaja dan tidak membawa diri kemana-mana. Masanya hanyalah untuk belajar, fotografi, melukis dan jamming bersama-sama K2 (K-Square), Azad, Pa'an dan Erdi. Pertemuan Fend dengan Lia mengubah satu persepsi erti hidup dalam diri Fend. Ungkapan 'The Man That Decided To Change On The 12th Hour Dies On The 11th' yang terbit dari Lia menyebabkan Fend tercari-cari maksud sebenar. Gadis yang tahu segala-galanya tentang underground scene berubah mengikut sesuatu benda lain yang lebih baik daripada itu.

CD pemberian Lia tentang filem pendek The 11th Hour merungkai maksud yang selama ini dicari. Jalan cerita tentang mereka yang ingin berubah sebelum tibanya ajal. Pelawaan Chad, sepupu Fend untuk mereka melakukan backpacking ke Australia pada bulan puasa betul-betul meninggalkan kesan pada Fend. Mereka ke sana untuk cari erti hidup. Hanya menginap di masjid dan bukannya hotel berbintang-bintang, mereka menghayati bulan Ramadhan sepenuhnya. Bagi Chad dan Fend, Ramadhan kali ini paling bermakna dalam hidup mereka. Makna untuk memaknakan hidup yang sebenar. Kematian Chad pada 1 Syawal memberi kesan yang sangat besar dalam hidup Fend. Tapi dia bersyukur bila Chad pergi setelah dapat mencari erti hidup yang sebenar dan diredhai DIA.

II-K2 (K-SQUARE)
Hidup K2 sama seperti Fend. Apa yang berlaku semuanya mengikut kata hatinya. Apa yang dilakukan atas kehendaknya sendiri bukan disebabkan orang lain. Perubahan Fend sejak kematian Chad menimbulkan tanda tanya pada K2. Tidak pasti apa yang berlaku pada Fend adakah disebabkan oleh kematian Chad, pemergian Chad dan Fend ke Australia atau pertemuan Lia dan Fend. Tetapi yang jelas di mata K2, sejak ketiadaan Chad, Fend benar-benar berubah menjadi pendiam, tidak mahu berjumpa orang dan lebih suka bersendirian. Namun K2 tahu ada benda yang lebih besar yang mengubah diri Fend.

Apa yang pernah dilakukan oleh Chad dan Fend dalam mencari erti hidup, turut dilakukan oleh Fend bersama K2. Apa yang Fend rasakan masih belum dapat dirasai sepenuhnya oleh K2. Tetapi semakin lama K2 mula merasakan dia perlu untuk mencari erti hidup dalam dirinya. Pemergian ke Jakarta, kota yang erti hidupnya berbeza benar-benar mengubah K2 menjadi yang lebih baik. Benarlah. Hati manusia ini hanya Allah yang pegang dan diri sendiri sahaja yang mampu mengubahnya dengan izin DIA.

Novel ke-6 Hlovate yang aku dah baca dan ada dalam simpanan. Tak payah nak fikir panjang, memang aku tabik dengan gaya penceritaan dia nie. Sempoi, happy, sedih dan dalam masa yang sama akan insafkan orang yang membaca. Aku sedih sangat time Chad meninggal. Tak sangka Chad boleh 'mati' dalam cerita nie. Oh! Lupa nak bagitahu. Ada 2 cerita dalam buku nie. Tapi dua-dua cerita nie memang berkait rapat pun. Pasal Fend dan K2. Cover dia pun bagi aku agak menarik sebab takder pun sinopsis yang kita boleh baca dekat belakang buku. Kira berani jugaklah kan bila buat cara macam nie. Maklumlah, macam aku kalau tak baca sinopsis, memang agak payah nak beli. Tapi sebab aku dah biasa dengan novel-novel Hlovate, memang tak ada masalah nak fikir samada nak beli atau tak :) Tahniah Hlovate dari aku untuk semua hasil air tangan ko. Siapa pun ko, apa pun yang ko buat, dekat mana pun ko berada, terima kasih lagi sekali dari aku. Sebab ko betul-betul ajar aku untuk berubah menjadi lebih baik dan carik makna hidup dalam diri aku. Terima kasih banyak-banyak. Aku sayang ko :)

Mekasih sebab korang best sangat baca coretan aku nie. Jumpa dalam coretan aku lagi lepas nie.

Da.....

♥ IaNda diaNa ♥

Tiada ulasan:

Catat Ulasan