Khamis, 26 Julai 2012

CERREK - PERCUBAAN PERTAMA

"Tak apa ker Ian kita buat macam nie?" Pertanyaan Wita mematikan langkah aku dan Eva.

"Tak apa kot." Aku jawab perlahan sambil pandang sekeliling. Ruang lobi resort nampak sunyi walaupun kawasan parkir dipenuhi kereta. Pasti semuanya sedang berehat di bilik waktu-waktu begini.

"Kot???" Wita membesarkan matanya. Jawapan Ian langsung tidak melegakan hatinya yang sedang berkecamuk.

"Yalah. Aku mana tahu ok ker tak apa yang kita nak buat. Kan first time kita nak buat jahat nie." Aku tergelak kecil namun hanya seketika bila Wita melemparkan jelingan tajamnya.

"Tak jahat sangat rasanya. Kita nak pancitkan tayar kereta jer kan. Bukan nak bunuh orang pun." Eva yang dari tadi berdiam diri mula bersuara.

"Hah! Tengok nie. Eva ok jer. Relaxlah Wita. Kita bukan nak buat apa sangat pun kan. Kau sayang aku kan? Tolonglah aku yer." Aku merayu dengan mata yang sengaja aku layukan. Buat-buat kesian!

"Bukan dapat faedah apa pun buat semua nie." Wita masih dengan rungutannya.

"Kurang-kurang aku rasa puas hati." Aku tersenyum nakal. Eva yang menjadi pemerhati hanya menggelengkan kepala melihat pertelingkahan kami.

"Dasar keras kepala." Aku hanya tersenyum dan terus berjalan menuju ke tempat parkir. Lebih tepat, ke tempat sasaran.

***************

"Buat apa kat sini malam-malam nie?" Teguran seseorang membuatkan keadaan menjadi agak kelam kabut. Wita dan Eva serentak menjerit bila terdengar suara itu. Aku yang sedang memegang telefon bimbit untuk dijadikan sebagai alat penyuluh turut sama tersentak. Telefon kesayangan terpelanting tinggi dan akhirnya jatuh bertaburan di atas jalan.

"Aduhai!! Telefon aku!!!" Aku menjerit kecil. Kurang ajar betul siapa yang menegur nie. Tak pasal-pasal habis jahanam telefon aku. Perasaan tak puas hati buat aku toleh ke belakang. Ke arah suara yang menegur. Namun ternyata makian yang menjerit-jerit dalam hati hanya tersimpan rapi. Tuan punya kereta dah tercongok elok dekat sini. Macam tahu-tahu pulak niat jahat kami malam nie.

"Awak buat apa dekat sini sayang?" Soal Champ lagi bila pertanyaannya tadi masih tidak dijawab. Wajahnya nampak serius sedangkan di belakangnya Omar dan Duan tersengih-sengih melihat keadaan kami. Hantu punya budak!!

"Saja jalan-jalan ambil angin. Kan Eva? Kan Wita?" Aku pandang mereka. Tiada jawapan, hanya anggukan sebagai balasan dari keduanya.

"Dekat sini?" Champ seolah tidak percaya langsung dengan jawapan aku itu.

"Tak boleh ker?" Aku pandang dia.

"Tak takut hantu?" Kata-kata Champ buat Eva dan Wita merapatkan diri mereka pada aku sambil mata melilau melihat sekeliling.

"Merepek apa nie?" Walaupun perasaan takut ada bila perkataan hantu disebut, namun aku tidak boleh nampak lemah. Lebih-lebih lagi di hadapan Champ. Tidak sekali-kali.

"Takut?"

"Tak."

"Betul tak? Yang dekat belakang awak tu apa?" cabar Champ dengan wajahnya yang masih lagi serius seperti tadi.

"Ada apa belakang kita nie Ian? Aku tak berani nak tengok." Eva mula berbisik perlahan. Aku pasti saat ini tiada seorang pun antara kami yang berani untuk menoleh ke belakang.

"Dahlah. Jom balik bilik. Sebelum jadi yang bukan-bukan." Wita bergerak laju meninggalkan tempat parkir diikuti Eva.

"Awak nie menyibuk betul. Kat mana ada saya, kat situ awak ada." Luahan rasa tidak puas hati sempat aku hamburkan bila lalu di sebelah Champ. Langkah Wita dan Eva yang semakin laju di hadapan segera aku kejar. Namun terhenti bila pergelangan tangan yang dibaluti sweater tebal ditarik.

"Awak kena ingat sikit yer Mrs Champ-to-be. Saya tunang awak. T.U.N.A.N.G. Jadinya, kat mana ada awak, saya kenalah ada sekali. Faham sayang?" Champ tersenyum sambil mengenyitkan matanya pada aku. Pegangan tangan aku masih kemas dipegang seolah-olah tidak ingin dilepaskan.

"Saya nak balik bilik nie. Tak nak ikut sekali?" Cabar aku pada Champ. Dahlah misi menjahamkan tayar keretanya tak tercapai. Sekarang nie sibuk pulak asyik nak mengingatkan status dirinya dalam hidup aku.

"Boleh jugak. Jom!" Dengan selamba Champ sahut cabaran aku itu.

"Gila!" Tangan aku rentap. Senyuman Champ makin buat aku rasa sakit hati sangat-sangat. Kenapa, kenapa dan kenapa aku perlu berhadapan dengan lelaki ini dalam hidup aku.

"Orang gila nielah yang awak akan sayang sangat-sangat nanti." Kata-kata Champ 100% yakin yang aku akan terima dia dalam hidup aku. Dia memang begini. Apa saja yang dibuat sentiasa yakin. Dan tidak satu pun keyakinan itu menghampakan dia. Inilah yang paling aku takut.

"Huh! Bosan!!!" Rungutan aku hanya disambut dengan ketawa kecil Champ. Seolah-olah tidak berbekas langsung kata-kata itu padanya. Nampaknya percubaan pertama aku ini gagal. Inilah padahnya. TUHAN itu adil. Nak buat jahat, belum buat lagi dah kena tangkap. Padan muka!!!!

- TAMAT -

Jangan pelik yer kawan-kawan. Apa yang aku tulis nie hanya rekaan semata-mata. Nama pun Cerita Rekaan - Cerrek. Skali bunyi dah macam cerek air pun ada, Shrek pun ada ;) Tapi tak kisahlah. Aku saja suka-suka nie. Yang pentingnya apa saja yang aku tulis dan akan tulis dalam Cerrek nie nanti tak ada kena mengena dengan aku atau sesiapa pun kat muka bumi nie. Termasuklah Champ. Aku pun tak kenal dia siapa. Hehehe.... So, kalau ada terkurang, terlebih kat mana-mana, maafkan aku lah yer. Yg kurang semua datang dari aku. Ingat ok! Ini hanya suka-suka. Hanya untuk hiburan diri aku dan aku kongsi dengan korang semua :)

Mekasih sebab korang best sangat baca coretan aku nie. Jumpa dalam coretan aku lagi lepas nie.

Da....

♥ IaNda diaNa 
 

4 ulasan:

  1. hahaha..nama mcm kenai jeee..tp nama champ mcm brand vitamin..cerek pon cerek laaa jgn krek dh...hihihi
    a.l.o.n.g

    BalasPadam
    Balasan
    1. Untuk awak yang tiada nama nie, mcm kenal ek? Sajer mmg nak bagi awak kenal. Hehehehe...

      Padam