Selasa, 3 April 2012

BALIK KAMPUNG DAN TENGOK WAYANG

Hello Hai...:)

Minggu lepas balik kampung. Tapi kejap jerlah. Sabtu pukul 10 pagi gerak dari JB, balik JB semula hari Ahad pukul 12 tengahari. Sangat sekejap ok. Tapi takperlah. Sebab minggu nie aku balik lagi. Yehhhhh!!!!


Sepanjang perjalanan balik ke Kluang memang hujan. Rasanya aku terjaga dalam pukul 3 pagi memang dah hujan. So, kena drive hati-hati. Biar lambat, asal selamat :)


Time hujan macam nie, surelah lapar kan. Beli kuih time keluar pergi bandar kejap dengan mak. Ada popia basah (sedap!) dan karipap (inti telur + kentang = best!) 


Bila dah balik kampung, macam-macamlah yang mak masak. Nasi lemak nie buat sarapan pagi Ahad. Siap ada bekal lagi untuk aku. Macam tu lah mak. Asal anak-anak balik, gerenti ada jer bekal. Untung-untung ;) Ayam goreng, sambal sotong, telur rebus, timun, kacang, ikan bilis. Nampak tak pisang tu? Hah! Yang tu menu untuk nenek aku. Pebret dia makanan yang berebus-rebus nie. Kentang, keledek, keladi. Kitaorang memang tak makan lah. Tu yang kalau mak rebus, ngam-ngam untuk nenek makan sorang.

Bila adik aku balik kerja petang tu, tetiba dia sound aku, 'D, kita pergi tengok wayang jom. Jangan Pandang-Pandang.' Aku tengok jam baru pukul 2 lebih, terus on laptop sebab nak book tiket awal-awal. Tengok waktu, last-last aku pilih pukul 9.30 malam. Gitu gini pun sebelum pukul 12 tengahmalam mesti aku dah sampai rumah. Ada waktu lagi awal, cuma tetiba rasa macam takperlah. Sekali sekala tengok wayang lewat macam nie kan. Apa ada hal.

Lepas Maghrib kitaorang gerak. Tempat pertama dituju, Cathay Cineplex City Square sebab nak ambik tiket yang dah book awal-awal tu. Maklumlah, kan kena ambik sejam awal dari masa tayangan kan. Kalau tak, tiket burn. Dah settle tiket, pergi pulak Hutan Bandar sebab nak makan Chicken Chop dengan Sirap 3 Layer. Kalau kat sini, aku rasa semua orang tahu kot Chicken Chop Hutan Bandar RM 5.00 nie. Murah + sedap. Tapi masalahnya tempat duduk sangatlah limited. Fikir-fikir takut buang masa tunggu orang yang makan nak bangun, kitaorang tapau, terus pergi Pantai Lido lepak sana sambil makan.


Chicken Chop = RM 5.00. Oklah. Banyak pun banyak. Sampai rasa muak pun ada. Hehehe... Sirap 3 Layer tak ambik gambar pun. Sebabnya terlalu sedap kan. Memang tak sempatlah nak bersnap-snap bagai. Tapi bak kata adik aku, kalau sebulan minum, sure potong kaki. Manis gila!!!!! Sekali sekala bolehlah. Tapi pastikan ada air masak yer masa tu. Lebih kurang macam minum ABC lah. Pas minum kan rasa nak telan air masak kan. Yer tak? Ker aku sorang jer? Hehehehe...



Bentang suratkhabar, apa lagi. Makan time. Duduk dekat batu-batu tu, sambil tengok suasana malam. Banyak kereta berenti kat sini. Lepak-lepak macam kitaorang kot. Terang pun terang. Dengan kereta lalu lalang. JB. Mana penah sunyi.


Bila dah kenyang, konon termenung dok fikir berapa banyak lemak dah ada dalam badan aku nie. Sangatlah drama ok!!! Hahaha... Lepas makan, tengok jam dah pukul 9. Kemas-kemas, terus gerak balik pergi Cathay Cineplex. Ingat yer. Lepas makan, jangan tinggal jer kat situ. Rajin-rajinlah kemas. Siapa nak jaga kebersihan kalau bukan kita ;)


Sikit ulasan pasal Jangan Pandang-Pandang.
Kelakar. Zizan biasalah. Sangat poyo. Dalam wayang aku rasa semua ketawa tak ingat dunia. Sara Ali, cantik dia nie. No wonderlah dia tak nak sangat ada dekat public sebab nak dapatkan nilai eksklusif macam Maya Karin. Berlakon pun ok. Anith, ini budak sangatlah gedik. Menjadilah watak dia. Nas-T, sebab cerita pun kelakar kan, jadi memang dia bolehlah buat kelakar tu jugak. Macam mamat lurus bendul pun ada aku rasa dia dalam cerita nie. Kesimpulannya, aku memang gelak betul-betul punya dalam panggung. Maknanya apa? Bestlah tu ;)

Mekasih sebab korang best sangat baca coretan aku nie. Jumpa dalam coretan aku lagi lepas nie.

Da....

♥ IaNda diaNa

 

4 ulasan:

  1. Balasan
    1. Enot! Buat benda yg seronok + makan makanan yang kita suka, memang best :)

      Padam
  2. lamanya saya tak tengok wayang..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Samalah Azim. Nie pun sebab adik ajak. Tapi kan sebenarnya kalau ader citer best, masa pun free, sorang pun saya jadi ok :)

      Padam