Ahad, 11 Mac 2012

BAJU MELAYU HIJAU SERINDIT - SYUD

Terbitan : Jemari Seni
Harga : RM 19.00/430 mukasurat
 
Novel Nyanyian Tanjung Sepi menjadi permulaan pertemuan mereka. Tapi bukanlah dalam keadaan diri masing-masing memandang dengan rasa yang santai. Wardah yang bersungguh-sungguh mencari novel tersebut terpaksa melepaskan rasa sakit hatinya pada Firas @ Pacai bila novel yang hanya tinggal 2 buah itu semuanya diambil Pacai. Sudahlah susah untuk dicari. Bila terjumpa, habis dikebas oleh seorang lelaki yang memakai baju melayu hijau serindit, warna terang yang sangat tidak diminati Wardah. Bagi Pacai pula, kasut merah kepunyaan Wardah ketika wanita itu lalu di hadapannya, terpahat kemas di dalam minda.

Wardah pernah sukakan Ilham. Tetapi menolak perasaan itu jauh-jauh bila tahu Ilham sudah bertunang. Bila pertunangan Ilham terputus, sepatutnya khabar itu menggembirakan Wardah. Namun, bila rancangan mamanya untuk menyatukan dia dengan Ilham dibangkitkan, Wardah mula mencari jalan supaya perkara itu tidak berlaku. Entah kenapa, dia merasakan perasaan sukanya pada Ilham selama ini hanyalah pada imej yang ada pada Ilham. Bukan atas sebab rasa sayang dan cinta yang ada dalam hati Wardah. Untuk menggagalkan rancangan mamanya itu, Wardah terpaksa mencari seorang lelaki yang perlu melakonkan watak sebagai teman lelakinya buat sementara waktu. Dan Pacai adalah lelaki yang dipilih.

Pacai dan Najlaa pernah berkasih satu masa dahulu. Perpisahan mereka berpunca bila Najlaa merasakan Pacai adalah seorang lelaki yang tiada masa depan. Bagi Pacai, jika seseorang telah membuat penilaian padanya tanpa usul periksa terlebih dahulu, adalah satu perkara yang amat dibenci. Bila bertemu Wardah, Pacai tidak menjadi seperti dirinya yang sebenar. Aksi spontan akan dilakukan apabila terpandangkan Wardah seperti meletak kad namanya dalam novel Nyanyian Tanjung Sepi dan membayar harga makanan Wardah. Namun semuanya berlaku tidak seperti yang dirancang. Semakin lama Pacai mengejar Wardah, terasa Wardah makin jauh dari capaiannya.

Berita kemalangan yang meragut nyawa mangsa nahas membuatkan Wardah tidak senang duduk. Semuanya berpunca bilamana panggilannya tidak dapat dihubungkan dengan Pacai. Rasa menyesal bila sedar ayatnya yang terakhir pada Pacai seolah-olah telah memakan dirinya sendiri. Samada sudah terlambat atau tidak, semuanya perlu ditanggung oleh Wardah.

Buku kedua Syud yang aku baca lepas Tentang Dhiya. Kesimpulannya, memang rasa sweet sangat dengan mamat bernama Pacai nie. Part yang aku tak boleh lupa bila kasut Wardah masuk batu. Pacai duduk, amik kasut tu, ketuk-ketuk keluarkan batu dan hulur balik depan kaki Wardah untuk dipakai semula. Sangatlah comel! Satu keadaan yang bagi aku macho lah sebab masa nie diaorang baru berjumpa pertama kali dalam keadaan yang aman damai. Ada ker lelaki yang baru jumpa pertama kali akan buat macam tu? Dalam 10 orang, ada kot sorang. Hehehe.... Bahasa macam biasa, santai. Cuma kalau dipanjangkan sikit jalan cerita nie lepas diaorang kahwin, mungkin lagi best kot. Sebabnya hujung-hujung ada sikit jek part time Pacai dan Wardah bernikah. Sikit sangat. Tak taulah pulak aku kalau satu hari nanti Syud nak buat sambungan kan :)

Mekasih sebab korang best sangat baca coretan aku nie. Jumpa dalam coretan aku lagi lepas nie.

Da....

♥ IaNda diaNa

Tiada ulasan:

Catat Ulasan