Selasa, 14 Februari 2012

TENTANG DHIYA - SYUD

Terbitan : Jemari Seni
Harga : RM 21.00/544 mukasurat

Pandangan pertama Lisa apabila bertemu Azril memberikan satu gambaran yang negatif pada Lisa dan tidak memihak pada Azril. Ditugaskan bersama dalam satu kumpulan tugasan kursus, permulaan hubungan mereka tidak berjalan dengan lancar. Azril bukanlah seorang yang menjengkelkan. Lisa pula tidak dikategori sebagai perempuan yang sombong. Tetapi bila mereka berhadapan, timbul perasaan benci, geram dan dendam berpunca dari perkara yang remeh.

Lisa ada Faiz. Azril bersama Syifa. Bagi Lisa, Faiz adalah lelaki yang istimewa dalam hidupnya. Pada anggapannya selama ini, Faiz sentiasa ada untuk dia meluahkan semua masalah yang dihadapi. Menjadi pendengar yang setia. Tetapi siapa sangka bila Faiz mengatakan Lisa hanyalah satu bebanan masalah padanya. Syifa terpaksa meninggalkan Azril kerana sudah tersurat pertemuan mereka hanya setakat sampai di situ sahaja. Siapa Syifa untuk menghalang kuasa TUHAN. Kehilangan Syifa tidak tertanggung oleh Azril tetapi kata-kata Syifa menguatkan semangatnya. Pertemuan terakhir Lisa dan Azril bukan dalam keadaan yang menyenangkan hati mereka. Berpisahnya mereka dengan perasaan bersalah dalam diri masing-masing.

Tiga tahun berlalu. Siapa sangka rupa-rupanya dalam hati Lisa telah terpahat nama Azril. Dan pertemuan mereka semula, menyedarkan Azril yang banyak perkara kecil berkaitan Lisa ada dalam fikirannya. Tapi antara Azril dan Lisa ada Ezwan. Cinta tak semestinya bersatu. Walau hati mengatakan ya, tapi jika tertulis tidak, tidaklah jawapannya. Azril, Lisa dan Ezwan. Akhirnya seorang pergi bila keadaan telah menjadi lebih baik. Siapa dan apakah penghujungnya. Semuanya telah Syud tamatkan dalam Tentang Dhiya....:)

Takkan aku nak bagitau ending macam maner kan. Tak syok lah. Hehehe... Tapi korang dah boleh agak kot. Biasalah. Semua cerita sure appy ending. Jarang nak jumpa yang ending buat orang nak baling novel tu kat laut...:)... Jalan citer ok. Novel pertama karya Syud yang aku baca. Ada jugak beli Baju Melayu Hijau Serindit. Tapi belum mula baca. Apa yang boleh aku rumuskan kat sini, jalan cerita yang agak santai, bahasa yang sempoi dan taklah memeningkan. Ada part yang menjadi persoalan, jawapan kena selak belakang. Normal lah bagi aku. Kalau jalan straight jer, karang tak sampai pulak ke hati kan. So, selamat membaca untuk korang semua. Kalau best, dapatkanlah satu untuk letak dalam lemari buku korang tu. Bolehla order kat JemariSeni. Sebabnya sekarang nie kalau beli 2 buah novel, korang dapat 20% diskaun + postage free. Best aper....:)

Mekasih sebab korang best sangat baca coretan aku nie. Jumpa dalam coretan aku lagi lepas nie.

Da....

♥ IaNda diaNa

2 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  2. Assalam sis! Dalam novel ni, lisa ada pakai ipod / mp3. Boleh tak sis bagitahu saya jenama ipod dia dan color ipod dia? Tak silap hijau / hijau pucuk pisang. Thanks kak! Saya punya buku hilang. Please inform me asap! 😘

    BalasPadam