Khamis, 2 Februari 2012

CINTA PERISA DIA - LYNN DAYANA

Terbitan : Alaf21
Harga : RM 21.00/533 mukasurat

Disebabkan umur Hadif Imran telah menjejak 35 tahun, bonda telah mengatur  satu Rancangan Mencari Menantu yang betul-betul menakutkan Hadif. Memberi alasan takut imejnya sebagai penyanyi pujaan ramai terjejas, langsung tidak mampu mengugat keputusan bonda yang nekad kali ini Hadif mesti dicarikan jodoh. Dengan bantuan Fiqri, kawan baik Hadif, rancangan diteruskan kerana bagi Fiqri dengan cara ini soal jodoh dia sendiri tak akan dibangkitkan oleh bonda. 21 calon telah tersenarai dan hanya 8 sahaja yang telah dipilih untuk ke pusingan seterusnya. Ada ustazah, model, pemilik kedai bunga, guru tadika, lulusan luar negara, aerobic instructor, penulis skrip dokumentari dan tukang cuci.

Perlbagai pertandingan diadakan bermula dari membuat sambal belacan hingga ke 3 peserta terakhir yang dapat meluangkan masa berdua bersama Hadif. Mia Sara, model angkuh dan berpura-pura baik untuk mengambil hati bonda kerana telah lama menyimpan perasaan untuk berdamping dengan Hadif semata-mata ingin menumpang populariti yang dimiliki Hadif. Intan Zarifa, ustazah yang sentiasa berfikiran positif dan mampu menarik perhatian sesiapa sahaja dengan tingkah laku dan keperibadian yang baik. Ayumi, gadis yang sangat misteri dan berusaha mengatur rancangan untuk tidak dipilih sebagai calon isteri Hadif.

Sambal belacan versi Mia Sara - Ladanya seperti dimamah kuda. Sambal belacan gaya Utara.
Sambal belacan versi Qurnia -  Lada dipotong dadu, diletakkan bawang dan kicap.

Siapa pilihan Hadif dan siapa pula Ayumi yang sebenar? Walaupun berusaha untuk menolak kebenaran tapi siapa mampu untuk menidakkan ketentuan DIA. Fiqri memilih Diana. Siapa Diana? Ada benda yang tidak disangka akan terjadi. Wujudnya Sulaiman dalam kamus hidup Intan. Kedatangan Lana untuk mencari Ayumi rupa-rupanya dengan niat untuk membunuh. Kenapa Lana membenci Ayumi?

Wah! Macam hebat pulak rasa buat ulasan. Siap dengan tanda tanya heh. Hehehe... Korang kena bacala kalau nak tau kesudahan novel nie. Macam biasa, Kak Lynn punya novel suma memang akan membuatkan korang tergelak dan akan ader question mark dalam pala korang. Disebabkan aku dah biasa dengan novel Kak Lynn, what else can I say? Kalau korang minat dengan jalan citer yang ada gelak ketawa, tanda tanya, suspen aku cadangkan dia adalah salah sorang penulis yang 'berjaya' idupkan semua tu. Eh! Nie pendapat aku ok. Ikhlas dan bukan dengan niat untuk membodek dia. Kalau bodek dapat sejuta, maybe aku akan buat kot. Hahaha.... Gurauan semata-mata. Semua orang nak dengar sesuatu yang ikhlas kan. Skrang, nie lah yang aku buat. Ikhlas dari pandangan mata dan akal makhluk ciptaan Tuhan yang bernama Diana....;)

P/S : Thank's Kak Lynn for the lovely words.

Mekasih sebab korang best sangat baca coretan aku nie. Jumpa dalam coretan aku lagi lepas nie.

Da....


♥ IaNda diaNa ♥

4 ulasan:

  1. Terima kasih banyak2 Diana... Cinta Perisa Dia ditulis dengan andaian...Tak ada manusia yang sempurna, semua org pun ada rahsia dan cinta itu satu anugerah. Kalau Allah sudah lorongkan hati... buat apa pun, jodoh datang juga.

    CUD... Cinta Untuk.... heheheheh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama2. Btul kak. Kita nie manusia biasa yang blh merancang, memilih mcm2. Tapi suma yg tersurat kita tak tau kan...:)

      Teruskan jerlah ayat tu. Untuk Diana kan. Hehehehe.... Untuk Dayana pun blh jugak. Jgn tetiba tuk Daud pulak udah. Hehehe....

      Padam
  2. review yg menarik.. pandangan yg ikhlas, itulah yg sebaiknya.. org lain mungkin tidak bersetuju dengan kita.. tp apa ada hal kan, kita memberikan pandangan dari sudut pandangan kita..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yessssss... Org suka maybe kita tak suka. Sendiri baca, sendiri lah buat ulasan...:)
      Thank's kak. Tu pun pening pala gak nak olah ayat. Nie baru nak buat ulasan. Kalau suruh buat novel, memang betul2 kena bertapa. Hehehe...

      Padam