Sabtu, 11 Februari 2012

VERSUS - HLOVATE

Terbitan : Jemari Seni
Harga : RM 19.00/432 mukasurat


Minn Edina, gadis yang membuat perubahan diri disebabkan wasiat dari arwah atuknya. Berubah dari gadis 'jalanan' kepada gadis yang lebih menjaga aurat dan pergaulan. Satu perkara yang dilakukan walaupun dengan rela tapi jauh disudut hati masih terselit perasaan 'terseksa' kerana terpaksa meninggalkan perkara yang amat disukai selama ini.

Ashraff Omar, jejaka yang merasakan selama ini semua aktiviti yang dilakukan hanya untuk keseronokan dirinya sahaja. Mula melakukan perubahan diri yang mana pada mulanya hanya kerana seorang perempuan tetapi akhirnya dia sedar untuk menjadi baik adalah satu perkara yang amat sukar.

Mereka bertemu sebagai mentor dan anak murid. Ashraff tidak menyangka mentornya, Minn merupakan Ed'Sassin, seorang 'girl skater' yang memang dia minati dari dulu. Setelah pasti dirinya jatuh cinta dengan Minn, janji dibuat untuk membuktikan yang dia akan berubah untuk mendapatkan peluang dan demi masa depan mereka. Pertemuan semula antara Sun dan Minn mengetuk sedikit rasa kecewa dalam diri Ashraff. Perubahan Ashraff pada mulanya dapat diterima oleh Minn tetapi sejak mereka mengikuti 1 program di Cerakah, Minn merasakan dia bukanlah perempuan yang sesuai untuk Ashraff tetapi Jasmin adalah pilihan yang lebih tepat. Siapa Jasmin, siapa Sun?

Pertemuan mereka di tanah Macquarie, Australia selepas setahun mula merungkai segala-galanya. Ashraff mencari punca kenapa Minn 'memutuskan' perhubungan mereka selama ini. Walaupun bagi Minn antara mereka tidak pernah berlaku sebarang perhubungan. Ekoran satu peristiwa yang terjadi pada Minn, Ashraff membuat keputusan nekad bagi memastikan Minn tidak hilang lagi dalam hidupnya. Betulkan tindakan yang dibuat Ashraff? Bagaimana pula penerimaan Minn?

Satu cerita yang aku rasakan memang agak 'menyentuh' akal dan emosi. Ungkapan bukan senang nak jadi baik memang kalau kita fikir balik adalah sesuatu yang aku rasa tak semua orang akan fikir secara lebih mendalam. Baik dalam terma yang sangat tersurat dan tersirat. Keseluruhan aku rasa jalan cerita yang sedikit sebanyak sure akan membuka mata hati sesiapa yang baca. Seperti biasa, karya Hlovate kali nie memang penuh dengan kata-kata mutiara, hadis dan tafsiran ayat Al-Quran. Betul macam kata Hlovate, 'Bacalah jika anda juga ingin berubah menjadi lebih baik. Insyaallah.' Dalam pada kita terbawa dengan watak Minn dan Ashraff, kita juga akan tersedar sebenarnya yang apa pun yang kita lakukan, biarlah dengan ikhlas sebab semua yang datang secara ikhlas, insyaallah akan membuahkan sesuatu yang lebih bermakna...:)

Mekasih sebab korang best sangat baca coretan aku nie. Jumpa dalam coretan aku lagi lepas nie.

Da....

IaNda diaNa

2 ulasan:

  1. Menarik bunyi novel ni.

    Salam kenal dik :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Best...:)... Banyak 'benda' kita blh tau. Bukan takat cerita cinta, tapi ader sesuatu yang boleh menyedarkan kita. My opinion....:)

      Salam perkenalan jugak dr saya untuk akak. Keep in touch yer...;)

      Padam