Rabu, 22 Februari 2012

SWEET SOUR - NASZ

Terbitan : Jemari Seni
Harga : RM 21.00/570 mukasurat

" Bila masa dia jadi pakwe aku?" Kata Lia.
" Entah... Bila masa aku ambil dia jadi awek aku." Kata Zarul.
Sudahnya mereka saling menjeling antara satu sama lain.

Sejak 2 tahun yang lalu, mereka memang rapat. Ibarat telah kenal hampir 200 tahun. Couple version tak bercinta. Merajuk, marah, bergurau, ambil berat. Tapi antara mereka tidak pernah ungkapkan apa-apa kata cinta. Seolah-olah mereka faham sendiri rasa hati satu sama lain. Pengikat mereka cincin gula-gula sepuluh ringgit pemberian Zarul pada Lia.

Pertemuan dengan Joe tidak pernah langsung terpahat dalam kepala Lia. Kali pertama, mereka terlanggar semasa joging di Titiwangsa. Kali kedua perlanggaran kereta semasa Lia berkejar untuk mengambil peperiksaan. Kali ketiga waktu Lia bersama kawan-kawannya ke Pulau Tioman. Langsung tidak pernah terlintas wajah Joe dalam mindanya.

7 tahun tempoh persahabatan Lia dan Zarul hilang begitu saja bila Zarul menghulurkan kad kahwin pada Lia. Perkahwinan Zarul dan Su, perempuan yang selama ini dielak oleh Zarul. Apa yang mampu dibuat. Tujuh tahun yang sangat panjang. Sangat panjang dengan saat-saat manis mereka berdua.

Lamaran Joe diterima kerana Lia rasakan cara ini yang terbaik supaya dia dapat dekat dengan Zarul. Pelbagai cara dibuat oleh Joe untuk menawan hati Lia. Segala yang dilakukan semuanya bersebab sehingga Lia tahu apa yang berlaku padanya dan Zarul selama ini adalah rancangan Joe. Saat hati benar-benar sayang pada Joe, perkhabaran yang tidak terduga menghancurkan semuanya. Joe melepaskan Lia, Zarul kembali pada Lia. Tapi tanya pada hati, siapa lebih bermakna dalam hidup. Joe atau Zarul?

Cerita yang ada manisnya, ada masamnya. Samalah macam tajuk kan. Memula baca, serius aku lagi suka Zarul daripada Joe sampai aku sms kawan aku cakap, kenapa mesti Joe wujud. Tapi rupa-rupanya apa yang Joe lakukan adalah untuk orang yang dia sayang. Buku nie kira dah lama dah. Terbitan 2010. Aku gila-gila carik sebab kawan aku kata best. Korang tau kan aku punya perangai macm mana. Jadi 'gila' sekejap bila ada orang puji buku tu best. Hehehe... Bahasa dalam nie memang santai. Macam bahasa kita cakap ari-ari. Aku suka, tapi kakak opis aku yang pinjam buku nie kata kurang suka. Citarasa masing-masing kan. Bila baca nie, teringat karya Hlovate. Bahasa yang diaorang guna macam lebih kurang santainya. Skrang nie aku tengah tunggu 'Anaz', anak baru Nasz. Tapi tak taulah bila masa akan siap. Dapat baca pun kat blog Nasz. Lambat pun kena tunggu kan. Kalau dah minat, penantian tu walaupun menyeksakan, tapi buat-buat gembira jerlah. Selamat Membaca.

Mekasih sebab korang best sangat baca coretan aku nie. Jumpa dalam coretan aku lagi lepas nie.

Da...

♥ IaNda diaNa 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan