Sabtu, 4 Februari 2012

TUNAS - HLOVATE

Terbitan : Jemari Seni
Harga : RM 21.00/539 mukasurat

Berkisar tentang perjalanan hidup pelajar di Kolej Tunas yang mana mereka merupakan batch pertama yang mendiami kolej tersebut. Ada guru yang lebih mementingkan kedudukan keluarga pelajar hingga mereka yang bukan di kalangan golongan berada seolah-olah dianaktirikan. Perkenalan Addin, Fisha, Pa'e dan Jen di GT1-09 menjadikan mereka 'budak jenayah' dan lebih senang dengan gelaran Great Troublemaker (GT).

Addin didenda berjemur di tengah padang kerana menampar Eve.
Addin pecah masuk GT1-13 untuk menggantikan hair dye Eve kepada platinum blonde.
GT menyeludup ke makmal untuk mandi menggunakan air suling.

Peristiwa Kucai dan Addin ditangkap basah telah menyebabkan nama mereka digugurkan daripada calon Head Boy dan Head Girl. Ramai pelajar memandang serong pada mereka termasuk kawan-kawan yang rapat selama ini. Penjelasan yang dibuat pada perhimpunan telah menyelesaikan segalanya. Siapa Kucai dalam hidup Addin?

Kemunculan Benz menjengkelkan hati Addin manakala Mag 7 menjadi rakan komplot Addin meneruskan aktiviti 'jenayahnya.' Malam Bersama Selamanya telah menjadikan hubungan Addin dan Benz sedikit baik berbanding sebelum ini apabila mereka dinobatkan sebagai Ideal Couple. Namum perkataan 'perempuan murahan' oleh Benz pada Addin merosakkan hubungan mereka hingga tamat pengajian. Pengakuan yang dibuat pada Kucai, tujuannya hanya satu. Kerana dia sayangkan Addin. Kenapa Benz perlu berbuat demikian? Dan apa kesudahan antara Benz dan Addin?

Kalau korang jenis yang sukakan cerita zaman remaja, flashback pasal zaman sekolah menengah, maybe novel nie salah satu yang seronok dibaca. Sebenarnya novel nie kira sambungan dari aA+bB tapi diundurkan ke belakang waktu zaman persekolah diaorang. Aku pun baca aA+bB dulu, baru baca Tunas nie. Cuma yang bagusnya korang takkan terconfuse sikit pun. Mungkin ada watak yang berkaitan dimasukkan. Tapi tak menjejaskan jalan cerita. Serius, aku suka dengan novel nie. Walaupun 'pening' pala sebab aku bukan budak Bio, Fizik suma, tapi terbaik bagi aku. Korang jangan lupa baca...:)

Mekasih sebab korang best sangat baca coretan aku nie. Jumpa dalam coretan aku lagi lepas nie.

Da....

♥ IaNda diaNa

Tiada ulasan:

Catat Ulasan