Rabu, 22 Februari 2012

SERASI DI HATI - NORA ISMAIL

Terbitan : NB Kara
Harga : RM 21.00/608 mukasurat

Dunia Zarul - Menjadi 'anak ikan' pada Zalina, isteri seorang Datuk pada mulanya hanya kerana keseronakkan yang ingin dicari. Berpunca dari kehilangan kasih sayang daripada insan bergelar ayah sejak kecik dan kematian ibu serta makcik yang menjaganya. Tapi dia bukanlah 'gigolo' seperti yang lain kerana apa sahaja yang diberikan oleh Zalina itu tidak pernah diambil. Wang yang menyaranya selama ini adalah hasil daripada gaji sebagai bodyguard pada Zalina. Tambahan pula harta yang ditinggalkan oleh makciknya memang dapat menampung hidupnya selama bertahun-tahun. Makin lama perasaan ingin menjauhkan perbuatan terkeji itu datang dalam hatinya dan dia memerlukan insan yang dapat membantu dia berubah.

Dunia Edrinaz - Perkahwinan yang dibina bersama Shamsul Azman adalah kerana kehendaknya sendiri. Rasa sayang yang terlalu tinggi menutup segala keburukan Azman. Edrinaz berhak untuk berkawan atau berjumpa dengan sesiapa pun asalkan pandai menjaga diri. Erti cemburu seolah-olah tiada di dalam kamus hidup Azman. Ada masa Edrinaz merasakan suaminya langsung tidak memperdulikan hal dirinya dan rumahtangga. Sikap manjakan Edrinaz tak pernah dipamerkan dan kebanyakkan perbelanjaan rumah di tanggung oleh Edrinaz. Mungkin Azman fikir Edrinaz mempunyai perniagaannya sendiri, jadi dia lagi mampu untuk menguruskan semuanya. Sikap Azman yang begitu akhirnya memakan dirinya sendiri bila Edrinaz dilepaskan hanya kerana hasutan dari pihak ketiga.

Perkenalan Zarul dan Edrinaz di alam cyber akhirnya menemukan mereka secara berdepan bila Zarul berkunjung ke kedai hiasan dalaman milik Edrinaz. Terkaku semasa kali pertama berjumpa dirasai Edrinaz tetapi bahagia buat diri Zarul. Walaupun sedar yang Edrinaz adalah isteri orang, tapi lama-kelamaan Zarul tidak dapat membohongi hatinya bila dia sedar yang dia mula sayangkan Edrinaz. Sikap Zarul yang lebih mengambil berat tentang diri Edrinaz memang menggoncang hatinya. Tetapi dia tetapkan perasaan bahawa Azman adalah lelaki yang ada dihatinya ketika itu. Penceraian Edrinaz dan Azman membuka ruang pada Zarul untuk menambat hati Edrinaz. Siapa sangka huluran salam diterima oleh Edrinaz. Rasa marah Zalina pada Zarul mengganggu hubungan mereka. Kehadiran semula Azman yang masih memerlukan Edrinaz mengakhiri hubungan mereka bila Edrinaz memilih Azman. Bahagia atau tidak milik Zarul, semua akan terjawab di dalam Serasi Di Hati. Kadang-kadang bukan semua yang berakhir dengan gembira itu terjadi pada semua.

Aku beli sebenarnya bukan sebab aku tau siapa penulis dan apa bestnya cerita nie. Tapi sebab aku berkenan dengan cover dia yang kaler hijau tu. Walaupun hijau bukanlah kaler pebret aku. Mungkin jugak sebab time nak mencarik, tak ada novel yang aku berkenan dan mata aku terpandang novel nie yang lagi menyerlah dari novel-novel yang lain. Tapi nasib baik bila baca, memang best. Dan aku baru tau, Nora Ismail nie jugak adalah Rose Harissa. Nick Rose nie dia guna dalam novel keluaran Alaf21. Semua memang dah ada dalam simpanan aku. Dan lagi satu sebelum aku terlupa, dia nie jugak pelukis untuk majalah APO. Cantik karektor lelaki yang dia lukis untuk watak-watak dalam novel. Macam real.

Mekasih sebab korang best sangat baca coretan aku nie. Jumpa dalam coretan aku lagi lepas nie.

Da....

♥ IaNda diaNa ♥

2 ulasan:

  1. x nk jual ke sis..klu nk jual emel saya..suenan03@yahoo.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jual? La, sorry ok. Sayang sangat kat suma novel2 saya nie :) Dah tak ada jual dekat kedai2 buku ker? Cuba tengok kat sini. Tengok mcm ada lagi novel tu :)

      Pilihan pertama :
      http://semekarartie.blogspot.com/2012/11/novel-lelong.html
      https://www.facebook.com/syielashoppe

      Pilihan kedua :
      http://bookreviewahbi.blogspot.com/2011/05/novel-novel-untuk-jualan-part-1.html

      Pilihan ketiga :
      http://missoreo14.blogspot.com/2010/12/novel-terpakai-untuk-dijual.html

      Semoga dapat apa yang dihajat. And sorry sebab lambat balas. Minggu kuarantin ;)

      Padam