Sabtu, 11 Februari 2012

ROOFTOP RANT - HLOVATE

Terbitan : Jemari Seni
Harga : RM 21.00/538 mukasurat

Pertemuan Trisy dan Jade di atas bumbung Wisma Topaz bukanlah sesuatu yang dirancang bersama. Episod hidup memang berbeza, tapi cerita mereka masih selari.

Jade, jejaka yang mempunyai keinginan sendiri tetapi tidak mendapat sokongan daripada ayah dan ibunya. Sering dibandingkan dengan abang dan adik yang jauh lebih berpelajaran daripada dirinya sendiri. Melukis di atas bumbung Wisma Topaz selalu memberi ketenangan di kala hati terguris dengan teguran si ibu. Mengikuti diploma atas kehendak keluarga tetapi bekerja sambilan untuk mendapatkan wang bagi membeli keperluan peralatan melukis, perkara yang dilakukan atas kehendak dirinya sendiri.

Trisy, membawa diri ke sini kerana melarikan diri dari mengikuti kelas tambahan Fizik. Merasakan tempat itu satu lokasi yang selamat bilamana ternampak ada seorang lelaki berada di situ. Gadis yang disangkakan lelaki oleh Jade ini rupa-rupanya mengalami masalah yang sama sepertinya. Cuma yang membezakan, Trisy kekurangan kasih sayang apabila ibu dan ayahnya terlalu sibuk hingga langsung tidak memperdulikan kewujudannya di rumah. Tanpa adik beradik yang lebih senang tinggal di luar, Trisy seorang sahaja yang terpaksa berdepan dengan situasi bingit apabila berlaku pertengkaran antara orang tuanya. Sehingga dia merasakan mereka tidak wujud adalah perkara yang jauh lebih baik.

Mereka terpisah dengan tujuan untuk kebaikan diri masing-masing. Perginya Trisy dalam hidup Jade menjadikan mereka sedar yang mereka memerlukan antara satu sama lain. 5 tahun berlalu tanpa mereka berjumpa menyebabkan pelbagai perkara berlaku lebih-lebih lagi wujudnya Lekiu Luqman dalam hidup Trisy yang berusaha untuk memenangi hati gadis tersebut. Siapa yang lebih berada dalam hati Trisy? Kemanakah hilangnya Jade sehingga semua surat yang dikirimkan tidak pernah dibalas?

Sure korang pelik naper aku asyik update review pasal novel-novel Hlovate kan. Sebenarnya aku dah lama beli semua novel nie. Time book fair tahun 2010. Kirim ngan member yang aku kenal kat forum CARI. Tapi baru sekarang aku baca. Melampau kan. Makan taun tu. Hehehe.... Dah alang-alang, biar aku abiskan suma novel-novel dia. Tinggal lagi 1 jer yang aku tak baca lagi. Otw ok....:)

Novel nie macam lain sikitlah bagi aku. Sebabnya dalam ini korang akan jumpa banyak mutiara kata, nasihat, hadis dan terjemahan ayat Al-Quran. Yang mana bagi aku elok sangat-sangat. Serius bukan semua yang ada dalam novel nie, aku tau. Dalam kita sibuk berada dalam 'situasi' Rooftop Rant nie, kita dapat jugak ilmu yang lain. Bercinta, bercinta jugak. Tapi ilmu Allah tu kenalah sama banyak jugak dengan ilmu duniawi. Edisi yang tak rugi aku beli. Kalau korang suka sesuatu yang lain, bolehlah dapatkan 1 kat kedai buku yek....;)

Mekasih sebab korang best sangat baca coretan aku nie, Jumpa dalam coretan aku lagi lepas nie.

Da....

IaNda diaNa  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan